در عصر امروزه بیشتر از ۱.۸ میلیارد وب سایت در دنیای وب وجود دارد که هر یک از آنها در دستهی خاصی طبقه بندی میشود و در بخشهای مختلفی فعالیت میکنند. اما اگر شما قصد داشته باشید که برای خودتان یک وب سایت طراحی و اجرا کنید ممکن است کمی موضوع انتخاب نوع وبسایت برا شما گیج کننده باشد زیرا وب سایتها انواع مختلفی دارند که بر اساس کاربرد و نوع طراحی منحصر به فرد خودشان، تقسیم بندی میشوند. وب سایتها بهطور کلی به سه دسته اصلی تقسیم میشوند که ساختار پایهای وبسایتها بر این سه دسته منطبق است.
دستهی اول وبسایت استاتیک
دوم وبسایت داینامیک
سوم وبسایت متحرک
وبسایت استاتیک
وب سایتهایی که با بکارگیری از زبان html، Css و جاوا اسکریپت طراحی میشوند و ویرایش کردن و به روزرسانی کردن آنها تا حداکثر ۲ بار انجام میگیرد. این نوع وبسایتها را وب سایت استاتیک می گویند. طراحی و به روز رسانی این وب سایتها حتما باید توسط یک طراح سایت حرفهای انجام گیرد. در این نوع سایت ها، کدها حجم بسیار کمتری نسبت به سایتهای داینامیک دارند و همین موضوع باعث شده سرعت بارگذاری در وبسایت استاتیک بیشتر باشد و سئو آن را راحتتر کرده است.
وبسایت داینامیک
به وبسایتهایی که توسط برنامه نویسان و سیستم مدیریت محتوا طراحی و اجرا میشود را وبسایت داینامیک می نامند. دلیل اصلی این نامگذاری نیز این است که این وب سایتها دارای یک پنل مدیریت برای ویرایش است و امکان ارسال مطالب جدید هم دارند و صاحب سایت میتواند همهی تغییرات و به روزرسانی هایی مورد نیاز سایت را خودش به تنهایی انجام دهد.
وب سایتهای متحرک
گرافیک این نوع وب سایتها بسیار بالا هستند اما توسط موتورهای جستجو خوانا نیستند. همین موضوع باعث شده تا سئو این سایتها بسیار بد باشد و به دلیل حجم بسیار بالای گرافیک، سرعت بارگذاری این نوع وب سایت بسیار کم میباشد. افزون بر این موارد به روزرسانی کردن و تغییر دادن وب سایتهای متحرک حتما باید توسط طراحان حرفهای انجام بشود.
بعداز معرفی سه نوع اصلی وبسایتها، میتوان به معرفی کلی انواع مختلف وب سایتهایی که در شبکه جهانی وب وجود دارند، پرداخت:
وب سایت فروشگاه اینترنتی
وب سایت شرکتی
وب سایت شخصی
وب سایت اشتراک گذاری عکس
وب سایت اشتراک گذاری فیلم
وبلاگها
وب سایتهای دایرکتوری
وب سایت شبکههای اجتماعی
وب سایتهای آموزشی
وب سایت فروشگاه اینترنتی
فروشگاههای اینترنتی، خودشان به انواع مختلفی تقسیم میشوند. دستهی اول آنها افرادی هستند که تولید کننده میباشند و محصولات خود را از طریق فروشگاه آنلاینی که متعلق به خودشان است، به فروش میرسانند. دستهی دوم کاملا مشابه فروشگاههای سنتی میباشد که محصولات تولیدی از کارخانهها یا تولیدیها را به فروش میرسانند. دستهی سوم نیز فروشگاههای اینترنتی هستند که به مارکت پلیس معروف هستند و در واقع این نوع از آنلاین شاپها بیشتر مشابه یک بازارچه هستند که هر فروشندهای در آن محصولاتی را به فروش میرسانند. این محصولات میتوانند فیزیکی یا حتی مجازی هم باشند. صاحبان این نوع فروشگاه اینترنتی از هر تراکنش، مبلغی را به عنوان پورسانت دریافت میکند.
وب سایت شرکتی
شرکتها و کارخانهها در جهت افزایش برند سازی کسب و کار خودشان قصد میکنند که وب سایتهای شرکتی را طراحی کنند. در این نوع از وبسایت ها اغلب تعدادی صفحه برای معرفی انواع محصولات، بروشورها، تاریخچه تأسیس شرکت، راههای تماس و راهنمایی برای اخذ نمایندگی و باقی موارد وجود دارد. به عبارت دیگر یک بروشور آنلاین برای یک کارخانه یا شرکت به حساب میآید.
با افزایش سرسام آور هزینههای تبلیغات محیطی در عصر امروز، تعداد زیادی از شرکتها مشعول تبلیغات در بستر اینترنت هستند. چراکه با هزینهی خیلی کمتر به نسبت هزینههای تبلیغاتی محیطی، بهرهوری خیلی بیشتری را بدست میآورند. مهمترین تفاوت بین تبلیغات محیطی و تبلیغات در بستر اینترنت احتمالا این مورد میباشد که اکثر مخاطبانی که وارد وبسایتها میشوند، علاقه زیادی به حوزه کسب و کار مرتبط با آن میباشند. یکی از عوامل مهم افزایش درصد تبدیل مخاطب به مشتری، همین عامل میباشد.
وب سایت شخصی
تعداد زیادی از افرادی که تخصصهای خاصی در حوزههای مختلفی دارند. امروزه متخصصها با طراحی وب سایتهای شخصی خوشان توانایی پرزنت کردن خود را دارند و همچنین توانایی افزایش درآمد خود را از طریق معرفی در وبسایت ها نیز دارند. متخصصان افزون بر انجام پروژههای تخصصی میتوانند شروع به آموزش دادن در این عنوان کنند و میتوانند به صورت ویدئوهای آموزشی، دورههای آموزشی و کارگاههای آموزشی درآمد خود را به طور قابل توجهی بالا ببرند.
وب سایت اشتراک گذاری عکس
سایتهای بسیار متعددی هستند که این امکان را به شما میدهند تا عکسهای خود را با دیگر افراد به اشتراک بگذارید. بعضی از این وبسایت ها متعلق به عموم میباشد مثل پینترست و بعضی دیگر مثل دریبل مخصوص گرافیستها میباشد.
وب سایت اشتراک گذاری ویدیو
چندین نوع متفاوت وب سایت برای اشتراک گذاری ویدئو با توجه به حوزههای تخصصی و عمومی وجود دارد. یکی از نمونههای خارجی که میتوان مثال زد یوتیوب و به عنوان نمونه داخلی میتوان به آپارات اشاره کرد. در یوتیوب شما توانایی آپلود فیلمهای مختلفی را دارید. اگر این فیلمها باعث جذب مخاطبان بسیاری باشد بخاطر هر تعداد تماشا کردن ویدیو توسط تماشاگران، مبلغی به حساب شما واریز میشود. به این صورت که در دنیای امروز اشخاصی هستند که فقط با تولید فیلم و اشتراک گذاری ویدیوها در یوتیوب درآمدزایی میکنند و به اصطلاح آنها را یوتیوبر می نامند.
وبلاگها
این دسته از سایتها، اغلب وب سایتهای خیلی بزرگ هستند. این وب سایتها برای شما قابلیتی بوجود میاورد که به صورت رایگان چیزی شبیه به یک وبسایت را طراحی و اجرا کنید. البته قید کنیم که یک وبلاگ خیلی متفاوت از یک وبسایت اختصاصی است. و حتی شاید بتوان گفت که این دو از جهتی به هیچ عنوان قابل مقایسه هم نیستند. اشخاص عموما در این وبلاگها به خاطرات، روزمرگیهای خود و … میپردازند. هرچند باید گفت در دنیا اشخاصی به نام وبلاگ نویس هستند که درآمد خیلی خوبی از طریق نوشتن بدست میآورند. زیرا قلم این نوع افراد حتی قابلیت تغییر جریانهای اقتصادی را نیز دارد! شاید باور کردن این مورد مقداری سخت باشد ولی باید گفت واقعاً همینطور است.
سایتهای دایرکتوری
در این نوع وب سایتها مشاغل، کسب و کارها، آدرسها، تلفنها و … به صورت حروف الفبا و یا به صورت دسته بندی شده، قرار دارند. حتی شما با توجه به حوزه جغرافیایی که انتخاب میکنید، توانایی این را دارید که به راحتی مکانهایی را که به دنبال آن هستید را پیدا کنید. و آدرس، شماره تلفن و موارد مورد نیاز دیگر را که به آن مکان ارتباط دارد، بیابید.
وب سایتهای شبکههای اجتماعی
امروزه شاید کمتر کسی وجود داشته باشد که با واژه شبکههای اجتماعی آشنایی نداشته باشد. این مدل وب سایتها به همهی مردم جهان این امکان را میدهند که عکسها، ویدئوها، افکار و مطالب شخصی خود را با ار شخص دیگری چه دوست و آشنا و چه غریبه به اشتراک بگذارند. همچنین برای مطالبی که باقی افراد با آنها به اشتراک گذاشتهاند، پیغام بگذارند و یا لایک کنند و... . مانند فیس بوک، توئیتر و … که از همین نوع وب سایتها میباشند.
وب سایتهای آموزشی
بعضی از انواع مختلف وب سایتها نیز هستند که فقط در بحث آموزشی فعالیت دارند. این نوع از سایتها توانایی این را دارند که توسط یک شرکت یا گروه به فعالیت ادامه دهد یا حتی وبسایت مربوطه طوری باشد که اشخاص مختلفی بتوانند در یک حوزه تخصصی و خاص تولید محتوا کنند و علم خود را با باقی اشتراک گذاری کنند.
نتیجه
با توجه به اهمیت شناخت انواع سایتها برای علاقه مندان و طراحان و کسانی که قصد شروع طراحی سایت برای کسبوکارخودشان را دارند، در این متن، به بررسی مهمترین وبسایتها از لحاظ کاربرد و محتوا پرداختیم و همچنین، سایتها را بر اساس نوع طراحی نیز مورد بررسی قرار دادیم؛ در نتیجه، شما حالا توانایی این راه دارید که مناسبترین وبسایت را از لحاظ کاربرد و طراحی، برای کسبوکار خودتان انتخاب کنید و از این طریق مشتریهای خود را تا حد امکان بالا ببرید.